Gamlebyen ring

I mårrarushet er trikkene som kommer ned Ekeberg (rute 18 og 19) fulle lenge før de når den populære holdeplassen Oslo hospital sør i Gamlebyen. Trikkene er fulle til tross for at rute 18 og 19 til sammen kjører hvert 5. minutt (rullende fortau). Realiseres Gamlebyen ring, vil holdeplassene fra Oslo hospital til Jernbanetorget få et langt bedre tilbud – nesten helt uten ekstra driftsutgifter, og uten at den såbare Middelalderbyen belastes mer enn i dag. Og så blir Oslotrikken rustet til å ta i mot den aksellererende folkeveksta i Gamlebyen og Bjørvika.

Løsning: Den planlagte trikkelinja i Bjørvika koples til Ekebergbanen ved Oslo hospital (Mosseveien x Oslo gate) i stedet for på Oslo torg (Bispegata x Oslo gate). Så kan trikkerutene over Ekeberg skille lag ved Oslo hospital – den ene følger Bjørvikalinja, den andre følger Gamlebylinja. I tillegg utnyttes ny og eksisterende trikketrasé til Gamlebyen ring. Røde markeringer er holdeplassforslag.

Rullende fortau i både Gamlebyen og Bjørvika

Gamlebyen ring forutsetter at den kommende trikkelinja i Bjørvika koples til Ekebergbanen ved Oslo hospital (ikke på Oslo torg), og at trikkelinja over Oslo gate – Schweigaards gate beholdes!

Ideen er at 18- og 19-trikken skiller lag ved Oslo hospital – den ene følger den kommende Bjørvikalinja, den andre følger dagens Gamlebylinje. I tillegg kommer Gamlebyen ring som kombinerer ny og eksisterende skinnegang, og sikrer svært god kollektivbetjening for Bjørvika, Gamlebyen og Grønland.

Det vil ta rundt 10 minutter å kjøre Gamlebyen ring; den kan dermed betjenes av en av byens eksisterende trikkeruter. Rute 11 eller 13 er godt egnet. I så fall etableres den attraktive direkteforbindelsen Gamlebyen – Bjørvika – Grünerløkka.

NB! Gamlebyen ring kan ikke realiseres om Bjørvikalinja koples til Ekebergbanen på Oslo torg (Bispegata x Oslo gate) – slik kommunen planlegger. Dette fordi deler av ruinen av Oslo bispeborg ligger i grunnen under Bispegata x Oslo gate. Borgruinen – fredet etter Kulturminneloven som en sentral del av det nasjonale kulturminnet Oslo middelalderby – er uaktuell som fundament for trikkeskinner. Dermed er det på Oslo torg ikke plass til å realisere det omfattende sporkrysset som Gamlebyen ring innebærer. Ved Oslo hospital er det derimot god plass. Som bonus får Sørengutstikkeren og Grønlikaia tilknytning til sporveisnettet. Dette er et stort marked for trikken.

Trikkeholdeplassen Oslo Hospital

Oslo Hospital, Ekebergbanens mest populære holdeplass ved siden av Sæter og Kastellet, blir neppe mindre populær om Gamlebyen ring iverksettes. Fra Oslo Hospital vil man kunne velge mellom trikkeruter som går over til sammen fem ulike traséer: to ruter over Ekebergbanen; to over Bjørvikalinja som vil skille lag vest om Oslo S; og to over Gamlebylinja som også vil skille lag i vest.

For å tilrettelegge holdeplassen som byttested kan holdeplassen trekkes tilbake til sin tidligere plassering ved krysset Mosseveien x Oslo gate, og utformes som tre enkle holdeplasser – så publikum kan stige på alle trikker som går i samme retning fra samme perrong. Det vil si at:

  • holdeplassen Oslo Hospital retning Ekeberg legges på Ekebergssida av krysset (ved Kongsveien).
  • holdeplassen Oslo Hospital retning Grønland legges på Grønlanssida av krysset (i Oslo gate).
  • holdeplassen Oslo Hospital retning Bjørvika legges på Bjørvikasida av krysset (i Mosseveien).

Holdeplassen Oslo Hospital trukket tilbake til Mosseveien x Oslo gate, gir brukerne kortere vei. Og så vil trikkene stoppe ved starten av turvei E13 – en hovedinngang til Ekebergs turveinett.

Kort sagt

Det er all god grunn til realisere Gamlebyen ring: trikkeringen over Jernbanetorget – Dronning Eufemias gate – rundt Middelalderbyen med Vannspeilet – Mosseveien – Oslo gate – Schweigaards gate – Biskop Gunnerus’ gate – Stortorget, og omvendt. Ambisjonene om et kapasitetssterkt skinnetilbud for sentrum øst imøtekommes, og kundegrunnlaget er stort og voksende! Både Bjørvika, Gamlebyen og Grønland får et svært godt skinnetilbud. Dessuten kan Bispegata – en sentral del av kulturmiljøet Oslo middelalderby – avvikles som kollektivtrasé og utvikles på Middelalderbyens premisser.

Les også: Ny trikkelinje i Gamle Oslo

Vist 1089 ganger. Følges av 1 person.
Annonse

Nye bilder